منتديات كلية الزراعة بقنا
مرحبا بك عزيزي الزائر في منتديات كلية الزراعة بقنا نتمنى الإنضمام والتسجيل معنا بالمنتدي لتفيدنا بما لديك من علم وشكرا لزيارتك
مرحبا بك عزيزي الزائر في منتديات كلية الزراعة بقنا نتمنى الإنضمام والتسجيل معنا بالمنتدي لتفيدنا بما لديك من علم وشكرا لزيارتك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات للتواصل بين الطلاب و الخريجيين وأعضاء هيئة التدريس بالكلية

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

تعنســـــي ولا تــتــكســري

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Noura
مراقب المنتدي
مراقب المنتدي
Noura

تعنســـــي ولا تــتــكســري  Empty
مُساهمةموضوع: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالأربعاء 29 سبتمبر 2010, 5:15 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

موقف فكاهي من الدرجة الأولى بتتعرض له اى بنت . وهو لما تيجى واحدة من معارفها وتقولك أنا جايبة لك عريس، وتبتدي تحكيلك عن مواصفاته المغرية.......اه ماهو العيوب مبتتقالش دلوقتى خالص، هتعرفيها، بس مش فى الأول كدة!!!، ولما تحس منك كدة ببوادر إعجاب بالمواصفات، تبتدي تقولك: "بس هو ليه شروط في البنت اللي هيرتبط بيها"، وبالرغم من أنك من جواكي مسيطرة عليكى فكرة (هو أنا كنت وافقت أصلا و لا شفته حتى عشان يبقى فى شروط؟؟)، بس ساعتها بتفتكري كلمة مامتك وهي بتقول لك: "فكري كويس قبل ما ترفضي، ولا فرحانة بقعدتك جنبي؟"، فتبتسمي إبتسامة خفيفة -مش من قلبك بس بتوحى انك مستعدة تسمعى الشروط- ويمشى الحوار على النحو التالى:-

بصى هو مش بيحب البنات اللي بتقعد على النت وبتستخدم الفيس بوك (شوفي سبحان الله.. عارفة تقول كلمة الفيس بوك مع إنها كبيرة في السن وتقريبا عاصرت أيام الملك مينا، وحضرت احتفالية توحيد القطرين) بس مش مشكلة.. واضح انه محفظها، وتكمل الشروط قائلة: فلو عندك "أكاونت" يا إما تلغيه أو تديله الباس وورد

هههههه شكله بيسمع أبو الليف كتير يا طنط (محاولة فاشلة إنك تستظرفي، بدل ما تشيلي في نفسك ويجيلك الضغط)

وكمان هو بيحب البنات الطويلة، فحاولي تلبسي كعب يطولك شوية

بس أنا يا طنط مش واخدة على الكعب خالص، ده أنا ممكن أتكسر فيها

يعنى تتكسري ولا تعنسي؟؟

أتكسر طبعا.. هو ليه مقالش عاوز الكعب كام سم؟؟؟؟؟

هأبقى أسـألهولك.. نسيت أقولك هو مش هَيجيب غير دبلة ومحبس، أما باقي الشبكة هتبقى ليلة الدخلة.

كده أوووووووووووووفر، شكله يا طنط عاوز يقعد جنب أمه.. احم احم قصدي مامته.. (وتهزرى شوية، وتقرري تنهي الحوار، وتندمي لإنك قدمتي تنازل الاستماع للكلام الغريب اللي فوق ده).

صحيح قدر من المرونة مطلوب فى تعاملاتنا الحياتية عموما، بس برضه إزاى أنا أقدم تنازلات خاصة بأفكاري وشخصيتي، لواحد عمري ما شفته ولا عرفته، وأنت كمان كَوَلَد مينفعش قبل ما تتعامل مع البنت تتشرط !! مش يمكن هي من نفسها مَبتعملش الحاجات اللي بتضايقك دي؟ وحتى لو بتعمل حاجات منها مش لازم الأول تعمل لنفسك رصيد عندها من التفاهم والمعاملة الكويسة عشان ترضى تتنازل وتسمع كلامك وهى راضية وحابة تعمل ده؟؟؟؟!!!

هبه صلاح
عضو مميز
عضو مميز
هبه صلاح

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالخميس 30 سبتمبر 2010, 12:00 am

صحيح قدر من المرونة مطلوب فى تعاملاتنا الحياتية عموما، بس برضه إزاى أنا أقدم تنازلات خاصة بأفكاري وشخصيتي، لواحد عمري ما شفته ولا عرفته، وأنت كمان كَوَلَد مينفعش قبل ما تتعامل مع البنت تتشرط !! مش يمكن هي من نفسها مَبتعملش الحاجات اللي بتضايقك دي؟ وحتى لو بتعمل حاجات منها مش لازم الأول تعمل لنفسك رصيد عندها من التفاهم والمعاملة الكويسة عشان ترضى تتنازل وتسمع كلامك وهى راضية وحابة تعمل ده؟؟؟؟!!!

zahraa
المشرف العام
المشرف العام
zahraa

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالخميس 30 سبتمبر 2010, 1:04 am

برافو عليكى يانورا انك نشرتى الموضوع ده مع انه موضوع حساس شويه ولكنه بيوضح الضغوط التى وضعها المجتمع والناس على البنت وانتى تقريبا عارفه اننا كلنا مرينا بالموضوع دهوشفتى كم الضغوط اللى بنتعرضلها بمجرد اننا نرفض اى شخص او اننا نرفض اننا نقدم تنازلات من اى نوع اللى موش عارفه التنازلات دى بتتقدم ليه هو موش المفروض ان الواحد لما بيتقدم لواحده معناها انها عجباه بكل المقاييس ولا هو تسلط تسلط والسلام.
على العموم انا من رأيى ولو انى موش موافقه على كلمه عنوسه انها افضل مليون مره من انى ابتدى حياتى بتنازلات او انى علشان اتخلص من اللقب ده واتجوز وارضى المجتمع ممكن اتجوز اى حد حتى لو مفيش قبول او موش عجبانى شخصيته ده مستحيل طبعا
واكيد هفضل انى اعنس ولكن لن انكسر
http://www.3refe.com/vb/index.php
تقوى
مشرف قسم الخضر
مشرف قسم الخضر
تقوى

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالخميس 30 سبتمبر 2010, 10:24 pm

عندك حق يا نورا والله وفعلا تعنسى ولاتتكسرى
Noura
مراقب المنتدي
مراقب المنتدي
Noura

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالسبت 02 أكتوبر 2010, 5:59 am

هبة# زهرة# تقوى

شمس
عضو مميز
عضو مميز
شمس

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالسبت 02 أكتوبر 2010, 1:42 pm

موضوع جميل يانورا وانا بحييك انك نشرتيه انا عن نفسى لو لم اجد الشخصيه والافكار التى اتمناها فى زوج المستقبل يبقى اعنس احسن
Noura
مراقب المنتدي
مراقب المنتدي
Noura

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالسبت 02 أكتوبر 2010, 11:06 pm

Noura
مراقب المنتدي
مراقب المنتدي
Noura

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالسبت 02 أكتوبر 2010, 11:20 pm

هوا موش اختيار انك تعنسي اوتتكسري لانك ممكن يحصلك الاتنين فالاخر

يعنى تلبسي الكعب وتتكسري طبعا لانه كان غصب عنك وبرده تعنسي او على الاقل الجوازه دى متكملش

يبقي انتى اتنازلتى علشان واحد مكنش راضي عنك من البدايه وعايز يغير فيكى علشان تبقي زى الصورة اللى

فخياله .

نفس الوقت هوا لو فكر ازاى واحده هتقبل طلباته وتغير من نفسها علشانه وهي حتى لسه متعرفه تكون

مسئوله عن بيته وولاده وفاى ظرف هتكون هيه رب الاسرة دى اللى هيعتمد عليها .

اللى تقبل تتغير علشان واحد متعرفوش هتتغير علشان واحده صحبتها او ومامتها واى حد ممكن يقنعها

وتتقلب عليك فاليوم 100000000000 مرة واشرب بقي بنت الناس اللى سمعت كلامك دى طلعت سامعه

كلام البلد كلها قبلك ...

بالنسبه للبنات ماحدش بيعنس ياجماعه لان ربنا كاتب لكل واحد حياته يعنى مافيش حاجه اسمها تعنسي

وحتى لو متجوزتيش فعادى فى ناس بتتعلم وناس مبتتعلمش وناس بتتجوز وناس مبتتجوزش ...

(تعنس يعنى زي مبيقولوا كدا) وناس بتخلف وناس مبتخلفش كله نصيب وكل واحد ليه نصيب فالدنيا دى

اكيد بأيد ربنا .......

Noura
مراقب المنتدي
مراقب المنتدي
Noura

مُساهمةموضوع: رد: تعنســـــي ولا تــتــكســري    تعنســـــي ولا تــتــكســري  Emptyالأحد 03 أكتوبر 2010, 7:15 pm

تعنســـــي ولا تــتــكســري
صفحة 1 من اصل 1