منتديات كلية الزراعة بقنا
مرحبا بك عزيزي الزائر في منتديات كلية الزراعة بقنا نتمنى الإنضمام والتسجيل معنا بالمنتدي لتفيدنا بما لديك من علم وشكرا لزيارتك

منتديات كلية الزراعة بقنا

منتديات للتواصل بين الطلاب و الخريجيين وأعضاء هيئة التدريس بالكلية
 
الرئيسيةبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 سؤال..............................................

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مصطفى كامل قصداللة
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 82
تاريخ التسجيل : 08/04/2011
العمر : 30

مُساهمةموضوع: سؤال..............................................   الأحد 08 مايو 2011, 4:50 am

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
تحية طيبة لكل اعضاء المنتدى
لدى سؤال واجابتة لمن يعرفها مهمة بالنسبة لى وستوفر ان شاء اللة مجهود كبير لى
انا ابحث عن شركات تركيب جدران عازلة للحرارة والبرودة مثل جدران (استرو فويل)
لاستخدامها فى بناء مزرعة صغيرة فهل يوجد فى قنا مثل هذة الشركات
وبارك
اللة فيكم جميعا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سيف الاسلام
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 52
تاريخ التسجيل : 05/01/2011
الموقع : www.way2allah.com

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   الثلاثاء 10 مايو 2011, 12:15 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى مصطفى
معذرة لاأعرف شيئا عن ذلك ولكن عندى لك فكرة جميلة ويارب تعجبك هى خارج الموضوع الفكرة هى مزرعة أغنام بجوار مزرعة الدواجن
إذا أردت الاغنام للتربيةفأبدأ(3أو 4 نعاج +1خروف)على العلم أن فترة الحمل 5شهور
أما إذا أردت التسمين فاختار الحيوانات بحيث لاتزيد عن سنتين(لمعرفة ذلك عن طريق الاسنان تكون كلها بيضاء)مع العلم أنّ أفضل
فترة للتسمين من 6شهور إلى سنة ونصف
بالنسبة لى الاغنام لاتحتاج لعناية كبيرة مثل الدواجن وهى لاتتأثر بدرجة الحرارة مثل الدواجن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى كامل قصداللة
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 82
تاريخ التسجيل : 08/04/2011
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   الأربعاء 11 مايو 2011, 4:27 am

بارك اللة فيك استاذ سيف الاسلام وشكرا على الاهتمام study
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد النحاس
مدير المنتدي
مدير المنتدي
avatar

عدد المساهمات : 1704
تاريخ التسجيل : 16/09/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   الأربعاء 11 مايو 2011, 5:15 am

لا يوجــــــــــــــــــــــــــــــــــــد في قنـــــــــــــــــــــــــــــــــــا

_________________
Mohamed Elnahass
Agronomist
0109243514
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى كامل قصداللة
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 82
تاريخ التسجيل : 08/04/2011
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   الأربعاء 11 مايو 2011, 9:44 pm

جذاك اللة كل خير استاذ محمد النحاس Like a Star @ heaven
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سيف الاسلام
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 52
تاريخ التسجيل : 05/01/2011
الموقع : www.way2allah.com

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   الخميس 12 مايو 2011, 11:53 pm

بارك الله فيك وفى جميع المسلمين أخى الاستاذ مصطفى
احب أن اوضح لك تجربه من اخيك الصغير انا ف حقوق ولكن الحياه لعمليه تجبرنا عن الابتعاد عن تخصصنا
وعلى رأى المثل الرزق يحب الخفه
انا ابتديت لو مؤاخذه ف اللفظ ابتديت برميستين وخروف واهو الحمد لله دلوقتى عندى مزرعه صغيره
نصيحه لان جو الصعيد very hot
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى كامل قصداللة
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 82
تاريخ التسجيل : 08/04/2011
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   السبت 14 مايو 2011, 5:28 am

شكرا ليك اخى سيف الاسلام على النصيحة
بس موضوع الاغنام عايز يكون عندك خبرة بالتسويق والفصال
وعايز ارض زراعية
ولكن بارك اللة فيك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سيف الاسلام
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 52
تاريخ التسجيل : 05/01/2011
الموقع : www.way2allah.com

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   السبت 14 مايو 2011, 6:32 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى مصطفى تربيه المواشى متفق معك انها تحتاج الى أراضى زراعيه ولكن كل شئ يأتى بالهدوء مش لازم الارض ف البدايه وبما أننا صعايده كلنا يعنى نعرف حكايه تأجير الاراضى الزراعيه
أما خبره البيع والشراء اتعلم المرأ لايولد عالما
يعنى مثال بسيط انت وف الابتدائى غير وانت ف الجامعه غير مابعد اتخرجت كل شئ يأتى بالهدوء يعنى مره ف مره هتتعلم ياأخ مصطفى
ماتروحش لوحدك اول مره اتعلم من اللى معاك
جزاك الله خيرا وربنا يوفقك ف مشروعك ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى كامل قصداللة
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد المساهمات : 82
تاريخ التسجيل : 08/04/2011
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: سؤال..............................................   الأحد 15 مايو 2011, 6:34 am

تسلم Smile
طيب اية رايك فى مشروع تربية الارانب النيوزيلاندى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
سؤال..............................................
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات كلية الزراعة بقنا  :: المنتدي العام-
انتقل الى: